Jordgubbar, sommar, cheesecake


 Idag har jag haft en slapp dag som resulterat bl a i lek med hundarna och matlagning.

Matlagningen bestod av att jag gjorde en variant på cheesecake, jag gjorde en "Fryst jordgubbs cheesecake". Jag blev bjuden på den hos en kompis och var tvungen att pröva receptet.

Jag bjöd min familj på den, och alla, även min lite smått kräsna syster gillade den väldigt mycket. Inklusive Tango och Twiggy, där den gick den ner på ett slurp.

Jag tänkte bjuda er på receptet, så att ni vet vad ni kan bjuda på nästa gång jag kommer på besök ;)

Inhandla och måtta upp detta:

300 g kesella (original)
8 st digestive kex
1/2 dl socker
200 g jordgubbar (gärna frysta)
2 ägg
3 msk margarin
Liten springform (form m löstagbar botten)


Så här ska ni gå till väga:

Krossa kexen så att de blir små smulor. Smält margarinet och blanda ihop det med smulorna, pressa ut massan i formen så att de täcker botten. Ställ i kylen i 15 minuter för att vila.

Lägg kesellan, äggulorna, socker och de halvtinade bären i en mixer
.

 
Kör tills allt är väl mixat och blandat.


 
Vispa vitorna som blev över till ett hårt skum, vänd försiktigt ner dessa i ostmassan.


Ta ut formen ur kylen och ta och häll i smeten i formen över smulmassan.

Täck över den och ställ in den i frysen i ca 2 timmar.



Dekorera den gärna med några bär och strö över lite smulade digestive kex.

Sen är det bara att äta :)

Ok, nu är det vår och den här rätten är jättegod nu. Men tänk er att servera den en sommardag när solen ligger på och värmer, då måste den smaka helt ljuvligt och svalka ner en underbart.

Man kan ju naturligtvis ta andra bär istället för jordgubbar, sen kan man ju ta kesellan som är smaksatt med något och testa sig fram till sin favorit.

Kommentarer
Postat av: Rossi

Mmmmmmmm...ser riktigt gott ut det där. Kan du skicka en bit på tåget eller nåt?

Låter som ännu mer perfekt att äta i midsommartid, när solen steker som sagt. Det brukar den ju i oh för sig inte göra just på midsommar, men gott säkert ändå...

Ciao!!

2009-03-24 @ 15:29:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0